حتی با داشتن کمترین اطلاعات در زمینه خودورها به احتمال بالایی عبارت بالانس چرخ را دیده یا شنیده اید. اما بالانس چرخ چیست؟ یا بالانس بودن چرخ ها چه اهمیتی در خودرو دارد؟ در ادامه با سپند خودرو همراه باشید تا همه چیز درباره بالانس چرخ خودرو را بررسی کنیم.

بالانس چرخ چیست؟

متعادل بودن یا بالانس چرخ یکی از مهمترین نکات و الزمات در خودروست. ویژگی که باید همیشه با سرویس های دوره از در خودرو کنترل شود و مورد بررسی قرار بگیرد. بالانس چرخ در افزایش عمر لاستیک، کاربرد بهتر خودرو و عملکرد بهینه لاستیک اهمیت بالایی دارد.

منظور از بالانس چرخ توزیع یکسان وزن خودرو و لاستیک در حین عملکرد است. با اینکه گاهی بالانس چرخ با میزان فرمان اشتباه گرفته می شود، اما این دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگرند. بالانس بودن چرخ ها باعث سایش یکنواخت هر چهار لاستیک برروی جاده شده و سواری مناسبی برای خودرو و سرنشینان فراهم می کند.

چرا خودرو به بالانس چرخ نیاز دارد؟

در طول زمان و رانندگی در جاده ها ناهموار، برخورد با دست اندازها، عبور از مسیرهای سنگلاخی و به طور کلی فرسایش خودرو باعث می شوند تا چرخ ها از حالت تعادل خارج شوند. در این حالت ارتعاش و ضربات بیشتری در فرمان خودرو و بخصوص در سرعت های بالا به وجود می آید.

متعادل نبودن چرخ ها هم منجر به آسیب دیدن لاستیک و هم خودرو می شوند. چرا که با سایش غیر یکنواخت لاستیک ها فرایند اتمام و یا خراب شدن لاستیک ها متفاوت از یکدیگر می شود. همچنین به مروز جلوبندی خودرو نیز آسیب دیده و مشکلات بیشتری برای خودرویتان به وجود می آید.

با توجه به توصیه شرکت های تولیدی و تعمیرکاران بهترین زمان برای بررسی بالانس بودن چرخ ها بعد از هر 8 تا 9 هزار کیلومتر رانندگی است. به شیوه ای ساده تر توصیه می شود هر 6 ماه یکبار بالانس بودن چرخ ها کنترل شده و مورد بررسی قرار بگیرند

تاثیر بالانس بودن چرخ ها و لرزش تایر

رینگ قطعه ای فلزی در خودرو است و همیشه در معرض عیب های بسیاری است. در صورتی که رینگ دارای ایراد خاصی باشد به زودی نشانه هایی همچون لرزش در چرخ ها را به وجود می آورد و بالانس را بهم میزند. به همین دلیل گاهی در حین بالانس چرخ ممکن است متوجه آسیب دیدگی رینگ شوید و نیاز به تعویض آن داشته باشید.

یکی از بهترین رویکرد ها برای بررسی بالانس بودن چرخ ها استفاده از دستگاه و بالانس درجا است. در این روش می توان سیتم تعلیق خودرو را هم مورد بررس قرار داد و با توجه به اینکه چرخ ها از جای خود خارج نمی شوند، فرایند بالانس با دقت بیشتری انجام می شود.

بالانس چرخ ها بخصوص برای خودروهای جدید و امروزی ،مانند تویوتا سی اچ آر، اهمیت بیشتری دارد چرا که وزن کمتری در مقایسه با خودروهای قدیمی دارند. لذا متعادل نبودن چرخ ها در خودرو به وضوح مشاهده می شود. در خودروهای قدیمی اگر چرخ بالانس نبود این مورد به واسطه وزن زیاد حس نمیشد و زمانی میشد به این موضوع پی برد که لاستیک ها و جلوبندی به طور کلی آسیب دیده بودند.

انواع بالانس چرخ

دو نوع نابالانسی در چرخ اتفاق می افتد. نابالانسی استاتیک یا ایستا و نابالانسی دینامیک یا پویا. فرق این دونوع در نیروهاییست که به چرخ منتقل میکنند.

در حالت کلی توزیع وزن روی لاستیک باید یکنواخت باشد.یعنی شما هر جای لاستیک را ببرید و اندازه گیری کنید با همه ی نقاط هم وزن باشد. حالا اگر به هر دلیلی وزن یک قسمت یا چند قسمت از جاهای دیگر بیشتر باشد، لاستیک دیگه بطور یکنواخت نمیچرخد و شروع به ضربه زدن میکند.این ضربه یا روی فرمان حس میشود یا روی بدنه ی خودرو. حالا ضربه یا لرزش فرمان نشانه کدام نابالانسی است و لرزش بدنه نشانه کدام؟؟ به ادامه مطلب توجه کنید

بالانس استاتیک چرخ خودرو

استاتیک یعنی ایستا. در لرزش چرخ به این معنا است که لاستیک در جای خود بالا پایین شود. این نابالانسی که لرزش در فرمان را ایجاد میکند، ناشی از این است که لاستیک دیگر بصورت دایره نمیچرخد. بلکه بصورت بیضی میچرخد.مانند شکل زیر محدوده قرمز رنگ.

بالانس دینامیک چرخ خودرو

نوع دوم بالانس چرخ خودرو دینامیک نام دارم یا پویا. نابالانسی پویا زمانی اتفاق می افتد که در نقطه ای از لاستیک یک اختلاف وزن ایجاد شود که باعث شود چرخ بصورت تاب خورده بچرخد.

در واقع توزیع ناهمگون وزن این مشکل را بوجود میآورد. این نابالانسی باعث ضرباتی به بدنه میشود که لرزش بدنه را به همراه دارد. جهت ضربات به چپ و راست میباشد. به شکل دقت کنید.

بهترین بالانس چرخ ماشین کدام است؟

 شرکت های مختلفی اقدام به تولید دستگاه بالانس چرخ می کنند که هر کدام ویژگی های مختلفی نسبت به یکدیگر دارند، اما اگر میخواهید یک دستگاه با کیفیت و مناسب برای آپاراتی خود تهیه کنید، در ادامه یکی از بهترین دستگاه های بالانس چرخ خودرو معرفی شده است:

دستگاه بالانس چرخ اطلس

دستگاه بالانس ثابت دیجیتالی اطلس یکی از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه های بالانس موجود در بازار ایران است که به دلیل داشتن قابلیت های مختلف و قیمت مناسب می تواند یکی از بهترین گزینه های برای خرید باشد.

بالانس اطلس به صورت تمام اتوماتیک بوده که با داشتن خط کش اتوماتیک می تواند رینگ و لاستیک انواع خودرو ها را به صورت استاتیک و داینامیک بالانس کند. یکی از ویژگی های بسیار مناسب این بالانس، کار کردن بسیار راحت با آن است، بالانس کردن با استفاده از این دستگاه به این صورت است که رینگ و لاستیک را به دستگاه متصل کرده و اندازه آنرا در دستگاه وارد می کنید سپس دستگاه به صورت خودکار و کاملا اتوماتیک اقدام به بالانس کردن رینگ و لاستیک می نماید. در ادامه برخی از ویژگی های بالانس ثابت اطلس ذکر شده است:

مشخصات و قابلیت های بالانس اطلس

  • STOP/START اتوماتیک
  • عیب یابی خودکار
  • کالیبراسیون خودکار
  • ماکسیمم وزن چرخ: 65 کیلوگرم
  • دقت بالانس: 1 گرم
  • سرعت بالانس: 200 دور در دقیقه
  • ولتاژ ورودی: 220 ولت/ تک فاز
  • قدرت موتور: 0.4 کیلووات
  • زمان اندازه گیری: 10 ثانیه
  • ابعاد: 915*760*1160 میلیمتر
  • وزن: 112 کیلوگرم

همانطور که گفته شد، بالانس ثابت اطلس یکی از بهترین بالانس های چرخ موجود در بازار می باشد که به دلیل داشتن قابلیت های مختلف، کارکرد آسان و قیمت نسبتا مناسب مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

 

بالانس دیجیتالی پاریزان صنعت

Smart I

بالانس چرخ مذکور دارای سرعت بهینه و دقتی بالا می باشد. ساختار بهینه سازی شده در این نوع بالانس موجب دستیابی مشتری به دستگاهی با بهترین قیمت و کیفیت شده است و دیگر ویژگی های این بالانس می توان به نمایشگردیجیتالی بزرگ (7 segment) و برنامه بالانس رینگ های آلومینیومی اشاره کرد. ارائه این دستگاه بهمراه محافظ (گلگیر) نیز امکان پذیر می باشد . رینگ ها و لاستیک ها از جمله قطعاتی هستند که بیشترین فشار را متحمل می شوند. آنها باید برای مدت طولانی، بروی انواع سطوح جاده و در شرایط آب و هوایی تمام فصل ها این فشار را تحمل کنند. بنابراین تعادل چرخ باید هر بار که لاستیک ها تغییری می کنند(با توجه به سطوح نامسطح و در بیشتر موارد غیراستاندارد)، می بایست به دقت بررسی شوند. شرکت پاریزان صنعت با ارائه بالانس های چرخ حرفه ای برای خودروهای سبک و سبک تجاری و سنگین برای برآورده کردن نیاز مصرف کنندگان بیشترین امتیاز را در صنعت خودرویی دارا می باشد، که منجر به بزرگترین تامین کننده بالانس چرخ با بهترین کیفیت و قطعات درتولید بالانس چرخ و وارد کننده بالانس های چرخ مطرح شده است و همین طور بهترین رزومه کاری در نمایندگی های معتبر تایر، تعمیرگاه های تخصصی خودروهای وارداتی و ایران خودرویی و دیگر نمایندگی ها از قبیل گاراژ های اتومبیل های مسابقه ای و کامیون های سنگین را از آن خود کرده است .

بالانس های چرخ پاریزان صنعت (تولید داخلی و وارداتی) دارای سرعت و سیستم ایمنی برتر با توجه به کارکرد بالا و بدون توقف می باشد که دارای تعادل سازی آسان برای استفاده در تعمیرگاه ها و آپاراتی های با تردد بالا می باشد و می تواند چرخش تایر را در هر سرعت انجام دهد و دارای پیشرفته ترین راه حل های تشخیصی، از جمله 3D، صفحات مانیتورهای و دوربین های لیزری که منجر به بهره وری بالا و تعادل دقیق حتی در هنگام پردازش حجم زیاد لاستیک ها می شود.