بصورت خلاصه:

واژه آسیاب از دو بخش «آس» و «آب» درست شده که آس در فارسی به معنای «نرم کردن دانه زیر سنگ» است.
اسیاب ها، وسیله های چوبی چرخان بودند که با نیروی دست یا آب و باد یا حیوانات ( مثل اسب، خر، گاو ، شتر)، می چرخیدند و سنگ دایره ای بزرگ و سنگینی را می چرخاندند که زیر این سنگ ها اغلب گندم، جو، عدس و سایر حبوبات را خرد و ریز و به آرد تبدیل می کردند.

تاریخچه:

انسانهای اولیه برای تهیه آرد از گندم (از غلات)دانه ها را بین سنگ ثابت و سنگی که بوسیله دست نگهداری و برروی دانه ها فشرده و غلتانده میشد خرد می کردند.

مصری ها در۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از نوع آسیاب سنگی برای آرد کردن استفاده می نمودند.

تعریف آسیاب

آسیاب آبی یا بادی دستگاهی بوده‌است که برای آسیاب و خردکردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد وجود داشته‌است و با استفاده از تکنیک سرعت آب یا فشار آب یا فشار باد کار می‌کرده‌است در ایران تقریباً در هر شهری در قدیم آسیاب آبی وجود داشته.

انواع آسیاب

آسیاب آبی : که متداولترین در زمان خود بوده

آسیاب بادی: که ایرانیان قدیم برای اولین بار استفاده کرده اند

به آسیاب‌هایی که برای حرکت از نیروی آب استفاده می‌کنند، آسیاب آبی و به آن‌هایی که از نیروی باد استفاده می‌کنند، آسیاب بادی گفته می‌شود.

نحوه کار آسیاب:

آسیاب دارای دو سنگ آسیاب است که یک سنگ ثابت و سنگ دیگر متحرک است.

با حرکت سنگ دوم دانه‌هایی که توسط روزنی بین این دو سنگ هدایت شده‌اند، خرد می‌شوند.

برای حرکت دادن سنگ متحرک از نیروی انسان، حیوانات، آب یا باد استفاده می‌شده‌است.

فضای اصلی آسیاب‌ها در دل زمین قرار دارد و بخش نمایان آن اندک است و به نورگیرها و ورودی‌ها محدود می‌شود.

محل‌های نگهداری جوال گندم یا آرد و محل استراحت آسیابان نیز جزئی از فضای آسیاب محسوب می‌شود.

در فصل گرما، تنوره آسیاب‌ها محلی برای آب‌تنی جوانان بوده و هست.

آسیاب برقی چیست؟

معرفی آسیاب برقی

امروزه داشتن یک آسیاب برقی برای هر آشپزخانه ای ضروری می باشد . چرا ضروری؟ به این علت که راز آشپزی کردن خوب استفاده صحیح از ادویه هاست و ادویه ها زمانی طعم واقعی خود را از دست نمی دهند که بلافاصله بعد از آسیاب کردن استفاده شوند. برای همین است غذای رستوران ها همیشه خوشمزه تر است .اکثر آشپز های معروف، با استفاده از ادویه تازه آسیاب شده طعم متفاوتی به غذاهایشان می بخشند . شما نیز در آشپزخانه خود یک آسیاب برقی اضافه کنید و طعم واقعی مواد غذایی را تجربه کنید.

آسیاب برقی با خرد کردن زردچوبه ، فلفل ، انواع ادویه ها ، انواع قهوه، خشکباری مانند گردو و بادام و دانه‌های روغنی برای تهیه مواد غذایی استفاده می شوند.

برای خرید هوشمندانه آسیاب باید انواع آسیاب های برقی را مطالعه کنید تا یک آسیاب خوب با کارکرد عالی انتخاب کنید.در نظر داشته باشید برای خرد کردن قهوه نمی توانید از هر مدل آسیابی ، استفاده کنید به این علت که دانه های قهوه بزرگ و سفت هستند و ممکن است آسیاب شما توانایی آسیاب کردن ان را نداشته باشد و به تیغه های آسیاب ،  آسیب جدی وارد کند. بنابراین برای خرد کردن و آسیاب قهوه از دستگاهی استفاده نمایید که قابلیت استفاده برای خرد کردن قهوه را نیز دارد .

کافیست اطلاعاتی در مورد قدرت آسیاب داشته باشیم منظور از قدرت در اینجا توان خرد کردن و آسیاب کردن مواد غذایی و ادویه های مختلف است. بیشتر آنها بین 150تا 300 وات قدرت دارند، اما در آسیاب برقی صنعتی می‌توان انتظار به بیش از 500 وات را نیز داشتدر نوع خانگی  چیزی بین 150 تا 300 وات نیز گزینه مناسبی می باشد و برای خرد کردن و آسیاب انواع مواد قابل استفاده می‌باشد.

تنوع زیادی در انواع آسیاب برقی وجود دارد شما بنا به نیاز خود می توانید یکی از انواع دستگاه های آسیاب برقی را انتخاب کنید. دستگاه های آسیاب برقی در چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند

  • دستگاه آسیاب رومیزی
  • دستگاه آسیاب استندی تکفاز
  • دستگاه آسیاب صنعتی

مهم ترین دلایل استفاده از آسیاب برقی

  • خردکردن و آسیاب راحت تر مواد غذایی سفت و سخت
  • کارایی آسان و صرفه جویی در زمان
  • تهیه ادویه تازه تر برای داده طعم واقعی به غذاها و لذیذترشدن غذاها
  • سریعتر خردکردن و آسیاب مواد غذایی  سخت

موارد مصرف آسیاب برقی

آسیاب انواع فلفل مانند فلفل قرمز ، فلفل سیاه

  • آسیاب دارچین و تهیه پودر دارچین تازه
  • آسیاب میخک
  • آسیاب زنجبیل
  • آسیاب سیر
  • آسیاب زیره
  • آسیاب جوز هندی
  • آسیاب ریحان
  • آسیاب نعنا
  • آسیاب پونه کوهی
  • آسیاب جعفری
  • آسیاب رزماری
  • آسیاب اسطوخودوس
  • و آسیاب بسیاری از مواد دیگر

برخی از نکات مهم برای خرید آسیاب برقی

  • در نظر گرفتن قدرت تیغه دستگاه (یک آسیاب برقی مناسب برای بهتر خرد و آسیاب کردن مواد غذایی و ادویه ها باید تیغه تیزی داشته باشد)

در نظر داشته باشید هنگام خرید آسیاب برقی دقت کنید که آسیاب برقی دارای تیغه های تیز، ضد زنگ و اصل باشد تا بتواند کارایی لازم را برای استفاده داشته باشد.

  • در نظر گرفتن قدرت آسیاب برقی (با توجه به استفاده ای که می خواهید از دستگاه آسیاب خود داشته باشید بهتر است به قدرت آسیاب هم توجه داشته باشید به عنوان مثال اگر شما به قهوه علاقه دارید و تمایل دارید همیشه قهوه تازه اسیاب شده دم کنید تا طعم آن لذیذ تر شود حتما به قدرت اسیاب دقت کنید که توانایی انجام این کار را داشته باشد.)
  • سرعت خرد کن ( آسیاب برقی را انتخاب نمایید که به اندازه کافی قدرتمند بوده و سرعت استانداری داشته باشد)
  • جنس ظروف آسیاب
  • قابلیت جدا شدن ظروف و قطعات ( برای فرایند شستشو حتما به این نکته توجه کنید تا بتوانید با اطمینان خاطر از دستگاه استفاده کنید)

شیوه کار کردن آسیاب برقی

ساختار فیزیکی دستگاه آسیاب برقی به طوری طراحی شده که دارای قسمت های زیر است

  • دارای یک دکمه از نوع فشاری می‌باشد
  • دارای مخزنی در قسمت بالا که مواد را از آن قسمت در داخل مخزن می‌توان قرار داد
  • معمولا یک اسیاب خوب دارای پایه‌های ضد لغزش می‌باشد که هنگام کار کردن با آن از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری به عمل آید
  • دارای یک تیغه که از جنس استیل ساخته شده است و به دلیل استیل بودنش خیلی تیز بوده و می‌تواند به خوبی مواد غذایی خشک را با سرعت زیاد خرد کند.
  • دارای تیغه‌ها با کیفیت بالا
  • دارای استیل ضد زنگ برای طول عمر بیشتر

برای کار کردن آسیاب برقی کافیست مواد مورد نظر را داخل مخزن بریزید و برای مدت زمان کوتاهی دستگاه را روشن کنید و در کوتاهترین زمان ممکن موارد را به صورت خرد یا ارد شده بنا به نیاز خود آسیاب کنید.

نتیجه گیری

دستگاه آسیاب برقی یکی از ضروری ترین ها برای آشپزی متفاوت و خاص است و شما با داشتن یک آسیاب برقی رومیزی می توانید علاوه بر صرفه جویی در زمان بهتر و لذیذ تر آشپزی کنید

انواع آسیاب صنعتی چیست؟

آسیاب در انواع مختلفی. بر اساس شکل. ایستاده. رومیزی. ظرفیت. کاربرد. و نحوه عملکرد. مهمترین نحوه عملکرد. دستگاه های آسیاب صنایع غذایی بر اساس نحوه عملکرد، به دستگاه های آسیاب پین میل ، آسیاب چکشی ، آسیاب پره دنده (پروانه ایی)، آسیاب گهواره ایی، آسیاب توپی ، جت میل و آسیاب طبقه بندی هوایی دسته بندی میشوند. هرکدام از این دستگاه ها کاربردهای متفاوتی داشته، برای استفاده های خاصی طراحی شده اند.

دستگاه آسیاب چکشی

اساس عملکرد دستگاه آسیاب چکشی، چکش هایی است که به سرعت در حال حرکت هستند. و مواد در اثر برخورد با این چکش ها به سرعت پودر میشوند. آسیاب چکشی اساساً یک ظرف استوایی شکل استیل دارای شافت چرخشی عمودی یا افقی است. که بر روی آن چکش نصب شده است. میزان پودر شدن مواد در دستگاه ‌های آسیاب چکشی به خروجی این آسیاب ها بستگی دارد. و با تغییر توری خروجی می توان اندازه ذرات محصول را تنظیم نمود. این نوع دستگاه آسیاب را با توجه به کاربرد در جنس های مختلفی میسازند. برای مثال دستگاه‌ هایی که برای دانه‌ های خوراک دام استفاده میشوند، اغلب آهنی هستند. در صورتی که دستگاه ‌های آسیاب ادویه‌ را از جنس استنلس استیل میسازند. آسیاب چکشی برای خرد کردن مواد سخت و شکننده مناسب است.

دستگاه آسیاب پره دنده (پروانه ایی)

از دیگر مدل های دستگاه‌ های آسیاب می ‌توان به دستگاه آسیاب پروانه ‌ای یا مدل پره دنده اشاره نمود. اساس عملکرد این دستگاه، تیغه های چرخان وسط و دنده های تعبیه شده در کناره های دستگاه است. مواد پس از ورود به آسیاب پروانه ایی در بین تیغه ها و دنده ها قرار گرفته و با حرکت تیغه ها آسیاب میشوند. معمولا این دستگاه برای آسیاب موادی که سختی زیادی ندارند، مانند سبزیجاتی، ادویه‌ جات و همچنین غلاتی که جنس سفت ندارند استفاده میشود. این نمونه آسیاب ذکر شده غالبا به منظور مصارف صنعتی و نیمه صنعتی، و در حجم های زیاد استفاده می شود.

دستگاه آسیاب پین میل

اساس عملکرد دستگاه آسیاب پین میل ، پین های تعبیه شده در از دو دیسک چرخان داخل دستگاه است. مواد پس از ورود به دستگاه در بین پین های دو دیسک قرار میگیرند. با روشن کردن دستگاه، این پین ها بطور مکرر از کنار یکدیگر عبور کرده و مواد را متلاشی می کند. قابلیت آسیاب این دستگاه ها بالاست و برای آسیاب مواد مختلفی مانند گندم ، برنج ، غلات ، شکر ، ادویه جات سخت و خشک، گیاهان دارویی خشک ، سبزیجات و میوه های خشک شده و … مناسب است.

دستگاه آسیاب گهواره ایی

آسیاب گهواره ایی یک مدل آسیاب صنعتی رومیزی است. که میتوان آن را حول محور افقی تکان داد. قابلیت گهواره ای دستگاه های آسیاب، در بهتر پودر شدن دانه ها و تخلیه آسان تر نقش دارد. در فیلم زیر میتوانید طرز کار دستگاه آسیاب عطاری رومیزی مدل گهواره ایی را مشاهده نمایید.

دستگاه آسیاب توپی

اساس عملکرد دستگاه آسیاب توپی، وجود گلوله های سنگی یا فولادی درون دستگاه است. این گلوله ها میتوانند در اندازه ها مختلفی مورد استفاده قرار بگیردند. مواد پس از ورود به دستگاه در محفظه ایی همراه با این توپ یا گلوله ها قرار میگیرند. با روشن کردن دستگاه، محفظه شروع به چرخش میکند و برخورد بین این گلوله در ظرف باعث ایجاد فشار زیاد موضعی می شود. و آسیاب مواد صورت میگیرد.

دستگاه آسیاب جت میل

جت میل با استفاده از جت پر سرعت هوا یا گاز خنثی و از طریق برخورد ذرات مواد با یکدیگر عمل خردایش را انجام می دهد. ذرات در دستگاه به یکدیگر در نقاط کانونی مختلفی برخورد کرده و به این ترتیب خرد می شوند. به این دلیل که ذرات به وسیله برخورد با یکدیگر آسیاب میشوند، محصول دچار هیچگونه آلودگی نیست. این آسیاب میتواند ذرات با سختی بالا را نیز آسیاب نماید.

دستگاه آسیاب طبقه بندی هوایی

آسیاب طبقه بندی هوایی یک آسیاب عمودی است که دارای دو بخش آسیاب مواد و طبقه بندی آنهاست. در این دستگاه از یک سیستم پنوماتیک و نیروی گریز از مرکز برای آسیاب استفاده میشود. و سپس این ذرات وارد بخش طبقه بندی هوایی میشوند. به این صورت که ذرات، با جریان هوای درون سیستم همراه شده و بر اساس وزن، توسط گرانش و همچنین فشار ایجاد شده توسط آسیاب طبقه بندی ، به پایین رانده می شوند. بدین صورت مواد آسیاب شده بر اساس وزن طبقه بندی میگردند.

آسیاب های صنعتی در چه صنایعی استفاده میشوند؟

انواع دستگاه های آسیاب کاربرد های بسیاری در صنایع مختلف دارند. از این دستگاه ها در صنایع داروسازی برای تولید قرص ها و دارو های پودری استفاده میشود. آسیاب صنعتی در صنایع غذایی نیز استفاده های زیادی دارد. بعضی از کارخانه های تولید مواد غذایی برای پودر و آسیاب کردن ادویه جات و مواد اولیه مورد استفاده در محصولاتشان، از آسیاب صنعتی بهره میبرند.  کارخانه های تولید انواع آرد، ذرت، گندم، ، جو، ادویه و دیگر مواد غذایی نیز استفاده زیادی از دستگاه های آسیاب دارند.