اگر سفری به یزد داشته اید بدون شک خرید محصولات کنجدی مرغوب شما را برای سفر به اردکان ترغیب کرده است.
معروف است آن را شیخ بهایی جهت تغذیه ای سهل و مغذی برای سربازانی که در جنگ حضور داشته اند ابداع کرده است. غذایی که قوت جنگی سربازان است بدون شک می تواند یک تغذیه مفید برای شروع یک روز پر کار باشد.

ارده چیست؟

این محصول در اصل همان کنجد پوست گرفته و بو داده شده است که طی فرآیندی آسیاب شده و به یک محصول خوش طعم و مقوی بدون هیچگونه مواد افزودنی برای وعده های مختلف غذایی تبدیل می شود، قطعا اصل مهم در تهیه محصولات کنجدی در اختیار داشتن کنجد با کیفیت و مرغوب است و همین مورد است که یک محصول با کیفیت را از نمونه های دیگرش متمایز می کند.

به طور کلی در ایران سه سبک دستگاه ارده گیری وجود دارد که هر شرکت سبک خاص خود را تولید می کند. در ادامه به بررسی مختصری درمورد مشخصات دستگاه ارده گیری و انواع آن می پردازیم و سپس ویژگی های دستگاه ارده گیری خوب را بیان می کنیم. برای کسب این اطلاعات با ما همراه باشید.

ارده : یکی از قدیمی ترین فست فود ها بین ایرانیان که با طعم خیلی لذیذ و طبع گرم در فصل زمستات طرفداران بسیار زیادی دارد ارده است .
ارده از کنجد شسته شده ، پوست کنده شده و تفت داده شده بدست می آید. طعم ارده با کیفیت کنجدی که برای ارده گیری استفاده می شود کاملا ارتباط مستقیم دارد ، زیرا هر چقدر کنجد مورد استفاده کیفیت بهتری داشته باشد ارده خروجی نیز کیفیت بهتری دارد.

فواید ارده:

از ارزش غذایی و فواید ارده هرچه بگوییم کم است، این محصول دارای:

1. ویتامین های آ: که باعث افزایش رشد در کودکان، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی و… می شود.

2. ویتامین های گروه ب: که برای کاهش استرس، افزایش سلامت پوست و… مفید است.

3. کلسیم: که باعث استحکام استخوان ها و کاهش بی خوابی می شود.

4. آهن: ترکیب شیره انگور و ارده را میتوان جایگزین بسیار مناسبی برای قرص های آهن دانست. یکی از شایع ترین اثرات کمبود آهن کم خونی ناشی از فقر آهن است که موجب کاهش ضریب هوشی و حتی زخم های دستگاه گوارش می شود.

5. منیزیم: که برای کنترل فشار خون، کنترل میزان قند در بیماران دیابتی و… مفید است.

6. اسید فولیک: چون بدن نمی تواند اسید فولیک مورد نیاز خود را تامین کند مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک بسیار لازم و ضروری است.

7. فسفر: که باعث کمک به رشد و ترمیم بدن، افزایش ضریب هوشی، کاهش درد مفاصل و… می شود.

قطعا یک شیشه حاوی این محصول را از نزدیک دیده اید، یک پوره کرم رنگ روغنی. ولی شاید شگفت زده شوید اگر بدانید همین پوره روغنی علاوه بر کاهش کلسترول خون میتواند باعث جلوگیری از چاقی و کاهش اشتها شود.

اگر به تنهایی مصرف شود دیر هضم بوده و همین خاصیت باعث احساس سیری و جلوگیری از پرخوری می شود که این خاصیت در صورت ترکیب آن با انواع شیره یا عسل از بین می رود بنابراین برای کاهش اشتها فقط کافیست قبل از وعده غذایی یک تا دو قاشق از این محصول را میل کرده و با کاهش اشتها جلوی پرخوری احتمالی تان را بگیرید.

مصرف آن در طب سنتی بسیار توصیه شده است، از دیدگاه طب سنتی این محصول کنجدی دارای طبع بسیار گرمی است که برای سرد مزاجان بسیار مفید است. فواید ارده باعث شده است که طب سنتی بطور مکرر آن را برای وعده صبحانه توصیه کند. فواید ارده در درمان بیماری های زنانه، تقویت استخوان ها، افزایش انرژی بدن، افزایش حافظه، درمان اختلالات کبد و کلیه، درمان چاقی و… به اثبات رسیده است.

کاربردهای غذایی:

ارده با دارا بودن ارزش غذایی بالا جایگاه خوبی در وعده های غذایی، به خصوص وعده صبحانه بویژه در میان ایرانیان دارد که علاوه بر ترکیب آن و انواع شیره ها من جمله شیره خرما که یکی از مقوی ترین وعده های غذایی می باشد ترکیبات جدیدی از این محصول مانند ارده شکلاتی که از افزودن شکلات به ارده، ارده شکلات فندقی ، کرم ارده با بافتی نرم و کرم مانند و نوع قدیمی تر آن یعنی حلوا ارده تولید شده است که طرفداران زیادی پیدا کرده است.

قطعا استفاده از حلوا به این شکل در سفره صبحانه کودکان به دلیل داشتن اسید فولیک، ویتامین های گروه ب و فسفر نقش بالایی در افزایش حافظه و رشد جسمی آنها دارد.

روش سنتی تهیه روغن ارده کنجد

  1. ابتدا دانه های کنجد را بوجاری می کنند، یعنی اجسام خارجی را از آن جدا می کنند.
  2. دانه های کنجد بوجاری شده را در آب خیسانده تا اندکی آب جذب کند.
  3. سپس آب ظرف را خارج کرده و کنجدها را رها می کنند تا پوست آن پس از مدتی باد کرده و بترکد.
  4. کنجدها را در حوضچه های آب نمک می ریزند. با دوبار تغییر حوضچه تقریبا پوست کنجدها به کلی جدا می شود.
  5. جهت خارج کردن شوری، کنجدها را یک بار در حوضچه آب شیرین وارد می کنند.
  6. دانه های کنجد را بعد از این مرحله درون محفظه ای استوانه ای شکل قرار می دهند تا آب آن بخار شود و بوداده شود.
  7. زمانی که کف فر روغنی شد زمان انتقال دانه های کنجد به است.
  8.  شامل سنگ هایی بزرگ است که دانه های کنجد را له می کند.
  9. بعد از له شدن کنجدها، مخلوط ارده و روغن بدست می آید. برای جداکردن روغن به نسبت یک به چهار آب به آن اضافه می کنیم تا روغن آن جدا شود.دستگاه روغن کشی
  10. مخلوط آب و روغن بر روی ارده قرار می گیرد و به راحتی قابل جداسازی هستند.

سبک های مختلف دستگاه ارده گیری

دستگاه های ارده گیری در حال حاظر به روش سنتی و صنعتی تولید می شود که در روش سنتی ، این عمل توسط سنگ می باشد ولی در روش صنعتی به جای سنگ از تیغه های استیل استفاده می شود که در این دستگاه ها به علت چرخش تیغه ها در سرعت بالا ظرفیت های خیلی بیشتری نسبت به دستگاه های سنگی دارد.انواع دستگاه های ارده گیری شامل موارد زیر می باشد:

  • دستگاه ارده گیری با سنگ طبیعی: این دستگاه ها برای تولید ارده سرعت کمی دارند اما در ابعاد بزرگ و سنگین موجود می باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند، ارده تولید شده در این دستگاه طعم بهتری دارد و کسانی که حرفه ای این کار هستند به راحتی متوجه تفاوت ارده این دستگاه با دستگاه های دیگر می شوند. یکی از معایب این دستگاه، عدم تنظیم زبری و نرمی ارده است همچنین تمیز کردن ونظافت این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر مشکل تر است. این نوع دستگاه ها از مدل سنتی و قدیمی می باشند که امروزه نیز با کمی تغییرات مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب از سنگ مهریز یزد در ساخت این دستگاه ها استفاده می شود زیرا به وسیله این سنگ ها می توان ارده با کیفیت تری را تولید کرد و از طعم دلپذیر و طبیعی آن لذت برد.
  • دستگاه کره سازی و ارده گیری با سنگ مصنوعی: دستگاه ارده گیری کوچک با سنگ مصنوعی ابعاد نسبتا کوچکتری دارند در عین حال دارای ظرفیت بالایی هستند به همین دلیل خرید و استفاده از آن ها به صرفه تر است اما کیفیت و ابهت دستگاه های سنگ طبیعی را ندارند. این دستگاه قابلیت تنظیم زبری و نرمی ارده را دارد که با تنظیم فاصله بین تیغه ها میزان نرمی و زبری را تنظیم می کنند، دستگاه ارده گیری مصنوعی برای موارد دیگری مانند تهیه کره بادام زمینی، پسته و گردو نیز کاربرد دارد. دستگاه سنگ مصنوعی به دلیل اندازه کوچک و تمام استیل بودنش به راحتی تمیز می شود.
  • دستگاه ارده گیری و کره سازی با ماردون فلزی: این دستگاه بیشتر برای کره سازی کاربرد دارد اما به عنوان دستگاه ارده گیری نیز از آن استفاده می شود، دستگاه ماردون فلزی کاربرد ساده ای دارد اما از نظر اقتصادی به صرفه نیست همچنین امکان تنظیم زبری و نرمی ارده در این دستگاه وجود ندارد.
    از دستگاه های ارده گیر می توان برای کره سازی و یا تهیه ارده و کره طعم دار نیز استفاده کرد همینطور امکان مخلوط کردن و اضافه کردن مواد دیگر به این دستگاه وجود دارد. یکی از نکات مهم در تهیه ارده که با رنگ و شفافیت آن رابطه مستقیم دارد، نحوه تهیه ارده در دستگاه می باشد که این موضوع برای خریداران بسیار مهم می باشد، یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید دستگاه ارده گیر قابلیت تنظیم زبری و نرمی آن می باشد. در کل دستگاه های ارده گیری قیمتی بالا دارند و جزء محصولات ارزان به شمار نمی آیند.

ویژگی های بهترین دستگاه ارده گیری

برای انتخاب بهترین دستگاه ارده گیری بهتر است به چند نکته توجه کنید:

  • اندازه و ابعاد دستگاه
  • قابلیت نظافت آسان
  • تنظیم نرمی و زبری
  • قیمت مناسب
  • داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش
  • امکان تهیه کره از اکثر دانه های روغنی
  • قابل استفاده توسط برق شهری و صنعتی
  • سرعت تولید محصول
  • جنس دستگاه( بهترین جنس تمام استیل است)

انواع مختلف دستگاه ارده گیر

دستگاه‌های ارده گیر به عنوان نمونه‌ای از ماشین آلات روغن گیری نیز به حساب می‌آیند؛ چرا که از این دستگاه می‌توان ضمن تولید ارده از کنجد برای تولید روغن از انواع مختلف گیاهان و دانه‌های روغنی نظیر بادام زمینی، گردو، پسته و بادام نیز بهره‌گیری کرد. تجهیزات ارده گیری بر اساس راندمان کاری و ظرفیت تولیدی که دارند به انواع مختلف خانگی، فروشگاهی، عطاری و لبنیاتی تقسیم‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، می‌توان دستگاه‌های مذکور را بر حسب اندازه و ابعاد و قدرت موتور به دو نوع کلی دستگاه ارده گیر صنعتی و دستگاه ارده گیر خانگی نیز طبقه‌بندی کرد. مدل‌های خانگی این دستگاه نسبت به مدل‌های صنعتی قدرت موتور پایین‌تر و ظرفیت تولید کمتری داشته و بیشتر برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک خانگی مناسب هستند. در ادامه با هر یک از آن‌ها و طرز کار دستگاه ارده گیر آشنا خواهیم شد:

طرز کار دستگاه ارده گیر خانگی

دستگاه‌های ارده گیر خانگی در ابعاد و سایزهای کوچک و مدل‌های رومیزی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند. از جمله ویژگی‌های بارز تجهیزات مذکور می‌توان به اشغال فضای کم آن‌ها اشاره کرد. ناگفته نماند که کاربران می‌توانند با استفاده از این دستگاه تقریباً کوچک به ازای هر ۴۰ کیلوگرم کنجد، ۴۰ کیلوگرم ارده طبیعی تولید کنند.

دستگاه ارده گیر صنعتی

از دیگر ماشین آلات پرکاربرد در صنایع غذایی، دستگاه ارده گیر صنعتی بوده که در مقایسه با مدل‌های خانگی سایز بزرگ‌تر و ظرفیت تولید بیشتری دارند. عمدتاً این تجهیزات در کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ که به تولید روزانه با حجم بالا نیاز دارند، به کار گرفته می‌شوند. از جمله مهم‌ترین نکات در کنار آشنایی با طرز کار دستگاه ارده گیر صنعتی که لازم است مدنظر قرار گیرد، قدرت موتور و میزان انرژی مصرفی آن است. عموماً در ساختار این تجهیزات از سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی و ماردون فلزی بهره‌گیری می‌شود.

به طور معمول تولیدکنندگان دستگاه‌های ارده گیری ایرانی از سنگ مهریز یزد به منظور تولید ارده‌ای نرم‌تر و با کیفیت بالاتر در ساختار تجهیزات مذکور استفاده می‌کنند. قابل ذکر است که بهره‌گیری از این نوع سنگ سبب انجام پروسه ارده‌گیری با کمترین تولید صدا و لرزش و ارائه ارده‌ای با کیفیت خالص می‌شود.

آشنایی با طرز کار دستگاه ارده گیر

این تجهیزات دو سطح سنگی گرد و آج‌دار را با سرعت زیاد چرخانده تا انواع دانه‌های گیاهی روغن‌دار خرد شوند و با در نظر گرفتن مواد مصرفی، ارده یا روغن نباتی تولید شود. وجود چنین مکانیزمی در این دستگاه سبب افزایش سرعت در تولید ارده با کیفیت بالا خواهد شد.

با له کردن کنجد بین دو سطح سنگی دستگاه ارده گیر، ارده طبیعی با طعم عالی حاصل خواهد شد. درشتی و نرمی ارده به دست آمده وابسته به تکنولوژي تنظیم فاصله بین سنگ‌ها خواهد بود؛ به این معنا که هر اندازه فاصله بین سنگ‌ها کمتر باشد، ارده تولید شده نرم‌تر بوده و کیفیت بهتری داشته و همچنین روغن کنجد به راحتی از آن جدا می‌شود.

با توجه به طرز کار دستگاه ارده گیر، دستگاه می‌تواند روغن بادام زمینی، روغن پسته، روغن گردو و سایر روغن‌ها را تولید کند. تکنیک تولید ارده در این تجهیزات به این صورت بوده که سنگ بالایی ثابت مانده و سنگ پایینی با سرعت بالا به چرخش در می‌آید. با توجه به طرز کار دستگاه ارده گیر سنتی، این تکنیک در آن‌ها با سرعت و دقت کمتری انجام می‌شود.

به منظور تولید روغن نباتی باید فاصله بین سنگ‌ها تغییر پیدا کند که در هنگام کار با دستگاه به راحتی قابل انجام بوده و با کمک پسته اهرمی گالوانیزه امکان اعمال تغییرات در تنظیمات دستگاه فراهم می‌شود. از جمله ویژگی‌های خاص دستگاه مذکور می‌توان به وجود دو سطح سنگی قابل تغییر و تنظیم مجدد اشاره کرد. هر چقدر فاصله بین سنگ‌ها کمتر باشد، کنجد تحت فشار بیشتری قرار گرفته و کاملاً له می‌شود که در پی آن ارده و روغن کنجد به راحتی قابل جدا کردن از یک‌دیگر خواهند بود. همین موضوع در رابطه با سایر دانه‌های روغن‌دار نیز صدق می‌کند.

امروزه با در نظر گرفتن انرژی‌زا بودن ارده و روغن کنجد، میزان تقاضا برای این مواد غذایی همواره رو به افزایش بوده و همین موضوع سبب رونق بازار تجاری و تولید و فروش ارده به واسطه دستگاه‌های ارده گیری شده است.

بهترین دستگاه ارده گیری ایران

در رابطه با دستگاه های ارده گیری، اینکه بگوییم کدام یک از تولید کننده های کشور در این زمینه حرف اول را میزند ، جنبه ی کاملا تبلیغاتی دارد و اصولی نیست چون هر شخصی دیدگاه و سلیقه و نظر خود را دارد .یک نکته ای که خیلی مهم است اگر شما قصد خرید دستگاه ارده گیری را دارید و برند و مدل خاصی را مد نظر دارید پیشنهاد میکنم برای اطمینان خاطر خیلی بهتر و راحت تر کردن خرید خود ، از مشتریان قبلی آن محصول تحقیق و پرس و جو کنید . به عنوان مثال اگر شما قصد خرید دستگاه ارده گیر سنگ طبیعی بکردانه را دارید پیشنهاد میکنم که با مشتریان قبلی این مجموعه که محصول مورد نظر شما را خریداری کرده اند مشورت کنید تا ایشان به خوبی تجربه کارکردشان با محصولات بکردانه را برای شما بازگو کنند.

گروه تولیدی بکردانه با پشتوانه چندین ساله در صنایع مختلف اعم از تولیدی ماشین آلات صنایع غذایی توانسته است دستگاه های ارده گیری در ۴ سایز مختلف سنگی که شامل مدل های ارده گیر سنگی سایز ۳۰ ، ارده گیر سنگی سایز ۴۰ ، ارده گیر سنگی سایز ۶۰ و ارده گیر سنگی سایز۹۰ می باشد که این دستگاه ها شامل یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش دارد که اطمینان خاطر برای خرید خیلی خوب را به کاربران می دهد که بتوانند براحتی از این مجموعه دستگاه ها استفاده عالی داشته باشند.
البته لازم به ذکر است که نوع متریال و اجناس مختلفی که در روند تولید دستگاه های ارده گیر بکار می رود بسیار مورد اهمیت است که به همین دلیل مجموعه بکردانه یک مقاله اختصاصی در رابطه با این موضوع ایجاد کرده است که جهت اطلاع از آن می توانید بر روی راهنمای خرید دستگاه ارده گیر خوب کلیک کنید.
جهت خرید و یا مشاوره رایگان جهت استفاده از دستگاه های ارده گیر صنعتی و حتی سنتی می توانید با مشاوران فروش شرکت بکردانه با شماره تماس های زیر ارتباط برقرار کنید تا به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکنه ، جواب سوالاتتان را در این زمینه بیابید.