تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است. تخمه آفتابگردان غنی از امگا۳، ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن‌ها است. طبع تخمه آفتابگردان گرم و خشک است. تخمه آفتابگردان خواص و فواید بسیاری زیادی برای سلامت بدن دارد.

خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان بسیار فراوان است. تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی و عالی برای سلامت تیرویید است. همچنین غنی از منیزیم است که با کمک آن از  مغز، قلب و ماهیچه‌ها محافظت می کند و به درمان افسردگی کمک می‌کند. ریبوفلاوین موجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین را به انرژی آزاد کند و باعث افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی می‌شود.

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان می‌توانیم به بهبود سلامتی مغز، کمک به سلامت و زیبایی پوست، کاهش وزن، جلوگیری از آسیب‌های سلولی، مراقبت از مو، کاهش ریزش مو، افزایش میزان انرژی، کاهش وزن، بهبود گوارش، کمک به رشد و نمو، کمک به خواب، تحکیم استخوان، درمان درد آرتروز و  تسهیل یبوست و اسهال اشاره کرد.

خواص تخمه آفتابگردان برای کبد

تخمه آفتابگردان دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامینو A و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها و املاح با افزایش سم زدایی کبد به درمان و علائم کبد چرب کمک می‌کنند.

مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد برای کبد چرب توصیه می‌شود. درصد چربی دانه‌های روغنی آفتابگردان خام نسبت به تخمه آفتابگردان بو داده و تخمه آفتابگردان دانه شده سطح بسیار پایین‌تری دارد. استفاده از تخم آفتابگردان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند توصیه می‌شود. این خاصیت از تخمه آفتابگردان با گردو مشترک است. یکی از خواص گردو نیز کمک به سلامت کبد و درمانی برای کبد چرب است.

چربی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد، از آن دسته از چربی‌هایی است که برای بدن ما ضروری به حساب می‌آیند و مصرف این چربی‌ها آسیب جدی به وجود نخواهد آورد؛ اما اگر سطح این چربی‌های خوب از سطح نرمال خود بالاتر بروند، می‌توانند در اعضای مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجر به کبد چرب شوند. این به معنای آن است که تخمه آفتابگردان نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حو و افراطی مورد استفاده قرار گیرد موجب افزایش چربی در کبد می‌شود و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

تخمه آفتابگردان و دیابت

با توجه به مطالعات انجام شده تخمه آفتابگردان برای دیابت و کلسترول بالا موثر بوده و باعث کاهش آن ها می شود. شده مصرف تخمه میزان هیپرگلیسمی را کاهش می‌دهد و موجب کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

افراد مبتلا به دیابت گلیکاسیون پیشرفته تولید می‌کنند که موجب آسیب به بون می‌شود. تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که این مواد را مهار می کند. وجود سینارین در تخمه آفتابگردان سبب کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول می‌شود که این موضوع برای مبتلایان له هایپرگلیسیمی یا چربی خون بالا مزایایی به همراه دارد. تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری های خود ایمنی می شود، جلوگیری می کند.

برای قلب شما مفید است

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است که قلب شما دوست دارد. این شامل فیبر، ویتامین ها، چربی های سالم و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از دانه‌ها می‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند و ممکن است از بیماری‌های قلبی محافظت کند.بعلاوه، مصرف میان وعده تخمه آفتابگردان ممکن است به کنترل سطح کلسترول و فشار خون کمک کند. یک مطالعه در سال 2012 روی 22 زن مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن 30 گرم هسته تخمه آفتابگردان در روز به مدت 3 هفته به کاهش قابل توجهی کلسترول بد LDL و سطح فشار خون کمک کرد.
 

 آنتی اکسیدان بالایی دارد

دانه های آفتابگردان سرشار از ترکیباتی (مانند آنتی اکسیدان ها) هستند که به سلامت بدن شما کمک می کنند.این دانه های ریز حاوی انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله اسید کلروژنیک، ویتامین E و غیره هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب هایی که ممکن است منجر به بیماری شود کمک می کنند.رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است. به عنوان مثال، بررسی 69 مطالعه در سال 2018 نشان داد که داشتن سطوح خونی بالاتر و مصرف رژیم غذایی ویتامین E با خطر کمتر سرطان، سکته مغزی و مرگ به هر دلیلی مرتبط است. این بدان معناست که حتی ممکن است به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید.
 

علاقه مندان به راه اندازی کسب و کار تولیدی پرسود، با خرید دستگاه تخمه پزی و تفت و بو دادن انواع تخمه و آجیل درآمد خوبی کسب خواهند کرد. بو دادن و شورکردن انواع تخمه ها به کمک دستگاه تفت تخمه که در مدل های حلزونی و مغازه ای ساخته می شوند امکان پذیر است. با داشتن سرمایه های مختلف می توان نسبت به راه اندازی کارگاه تخمه پزی و آجیل پزی اقدام کرد.

با تولید دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی، برشته کردن یکی از تنقلات مورد علاقه عموم مردم در کل دنیا به ساده ترین روش انجام شد. خشکبار، با توجه به شرایط آب و هوایی در کشورهای مختلف و کیفیت متفاوت این محصولات، ذائقه های مختلفی را در افراد به وجود آورده و تقاضای این محصول با توجه به مزاج هر شخص متفاوت بوده و همین امر سبب سوق دادن این محصول به سمت طعم دهی شده است.

تفت دادن تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان بوداده یک میان وعده خوشمزه و مغذی است و برای خوردن در ساعات مختلف روز عالی است. تفت دادن تخمه آفتابگردان واقعاً آسان است و می توان آن را با پوست یا بدون پوست انجام داد

 

در  ادامه به توضیح بیشتر هر کدام از این موارد می پردازیم؛ اما در یک توضیح اجمالی مهم ترین و کاربردی ترین دستگاه در خط فرآوری خشکبار، که گلوگاه این خط میباشد، دستگاه تفت خشکبار است که اکثر تولید کنندگان محترم آن را به اسم دستگاه تفت تخمه می شناسند.

این دستگاه با نام عمومی دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی و یا دستگاه تفت تخمه، با سوخت مصرفی گاز، گازوئیل، برق و دوگانه سوز می تواند باشد که در مدل های اتومات و نیمه اتومات با ظرفیت درام از 5 تا 90 کیلو ساخته می شود. هر چه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد قطر و عمق درام بیشتر می باشد که در نتیجه سایز کلی دستگاه افزایش پیدا می کند.

دستگاه شورکن تخمه، آجیل، خشکبار

دستگاه شورکن تخمه، همان طور که از نام آن مشخص است جهت شور کردن انواع خشکبار و طعم دهی به کار می رود؛ البته طعم دهی نهایی در دستگاه طعم زن یا لووک انجام می شود.

برعکس تصوری که اکثر  افراد دارند و بر این باورند که دستگاه شورکن تخمه با سایر خشکبار متفاوت می باشد باید گفت که دستگاه شورکن تخمه، آجیل و خشکبار مشترک می باشد و تنها تفاوت این دستگاه ها گنجایش مخزن آنها می باشد.

کلیه دستگاه های شورکن تخمه و آجیل، ساخت شرکت آریا صنعت، دارای یک ضامن از بغل مخزن می باشد که عملیات تخلیه بار به صورت اتومات انجام می شود.

دستگاه طعم زن (لووک)

دستگاه طعم زن مخصوص طعم زنی مایع بر روی انواع آجیل و خشکبار از قبیل: بادام هندی، فندق، پسته، تخمه و …می باشد. این دستگاه بسیار کاربردی در خط تولید خشکبار و آجیل دارای تابلو برق کاملا هوشمند می باشد که استفاده از این آپشن، کار دستگاه را بسیار آسان نموده است، هم چنین مجهز به چرخ می باشد که سبب سهولت در جابجایی دستگاه شده است.گردش و تخلیه مواد در این دستگاه به صورت اتوماتیک می باشد و در ظرفیت های مختلف بنا به ظرفیت دستگاه تفت و شورکن ساخته می شود.

این دستگاه با دیگ مسی و استیل ساخته می شود که از دیگ مسی به عنوان دراژه برای روکش دار کردن نیز استفاده می شود.

دستگاه خشک کن خشکبار (دستگاه خشک کن سرندی)

دستگاه خشک کن خشکبار مخصوص رطوبت گیری و خشک کردن انواع خشکبار و آجیل بعد از مراحل طعم زنی، شور کردن و تفت می باشد و بنا به نیاز مشتری در مدل های سرندی و لوله ای ساخته می شود. در دستگاه خشک کن سرندی با وارد کردن هوای داغ به محصول سبب خشک کردن آن در زمانی کوتاه می شود.کلیه پروسه تفت تا خشک کردن و بسته بندی محصول را می توان به صورت اتومات و بدون دخالت نیروی انسانی با انتقال مواد از یک دستگاه به دستگاه دیگر انجام داد.

دستگاه بسته بندی خشکبار

مرحله نهایی در خط فرآوری خشکبار و آجیل بسته بندی می باشد که این مرحله توسط دستگاه بسته بندی خشکبار در ظرفیت های مختلف با گرماژهای متفاوت بسته بندی می شود.برای بسته بندی خشکبار از دستگاه های توزین دار (دو توزین، چهار توزین و … ) یا حجمی گرانول به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می توان استفاده کرد.

دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی

دستگاه تخمه پزی با حرارت دهی غیر مستقیم برا ی تفت دادن انواع خشکبار مانند: تخمه، بادام، پسته، فندق و کنجد در سایزهای مختلف، بنا به نیاز مشتری با کیفیت بسیار بالا ساخته می شود. در این دستگاه، علاوه بر تفت دادن و برشته کردن محصول عملیات شور کردن را نیز می توان انجام داد.

قیمت دستگاه تفت تخمه

دستگاه های تفت به دو شکل ساخته می شوند: حالت اول دارای یک مخزن به شکل سینی گرد لبه دار با قطر و عمق های متفاوت می باشند که با عنوان تفت مغازه ای شناخته می شوند و برای حجم تولید پائین به کار می روند در حدی که برای تولید فروش روزانه یک مغازه کار راه انداز هستند و حالت دوم دستگاه های با مخزن حلزونی شکل می باشند که سرعت عمل بالاتری دارند.

طبیعتا بحث سرعت و ظرفیت این دستگاه ها در قیمت بی تاثیر نیست و با توجه به توضیحات ذکر شده قیمت دستگاه تخمه پزی حلزونی نسبت به تفت مغازه ای بالاتر می باشد.

قیمت دستگاه تخمه پزی حلزونی

خریدار با دسترسی به قیمت دستگاه تفت تخمه و خشکبار بهتر و سریع تر می تواند گزینه مورد نظر را انتخاب کند که پارامترهای مختلفی در قیمت دستگاه تفت تخمه و خشکبار تاثیر گذار می باشد. از جمله این پارامترها به کیفیت قطعات استفاده شده در ساخت دستگاه، برند آن ها، ظرفیت ورودی دستگاه و آپشن های آن می توان اشاره کرد و مهم تر از موارد ذکر شده قیمت ارز می باشد.

از آنجایی که قیمت ارز دارای نوسانات شدید می باشد،  قیمت دستگاه تخمه پزی حلزونی نیز متناسب با این امر تغییر می کند. سفارشی سازی دستگاه نیز بر روی قیمت دستگاه تفت آجیل بی تاثیر نیست.

 

دستگاه تخمه پزی حلزونی چیست؟

عملکرد دستگاه تفت حلزونی بر اساس اصول مشخصی است.در این دستگاه، محصول به واسطه چرخش، به صورت پیوسته حرکت کرده و در اثر اصطکاک با دیواره های درام و حرارت منتقل شده از طریق نمک و درام پخته می شوند.

این فرآیند بو دادن، به دلیل تماس با دیواره های درام در مدت زمان و دمای از پیش تعیین شده در تابلو برق دستگاه، باعث می سود تخمه و دیگر خشکبار به طور یکنواخت و کامل تفت داده شود، بدون اینکه خواص مغذی خود را ازدست دهد.

دستگاه تفت حلزونی در صنعت غذایی برای پخت و برشته کردن انواع مواد مانند غلات، دانه‌ها، آرد، حبوبات، محصولات آجیلی، مواد آردی، خمیرهای نان و دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این دستگاه، مواد غذایی با کیفیت بالا، پخته شده و با حفظ کیفیت و خواص غذایی، با طعم اصلی عرضه می‌شوند. همچنین، دستگاه تفت حلزونی به دلیل ساختار ساده و عملکرد موثر، به صورت گسترده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت دستگاه تخمه پزی اتوماتیک

علاوه بر توضیحات ذکر شده در بالا از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه تخمه پزی می توان مکانیزم دستگاه را نام برد که تاثیر چشم گیری دارد. مثلا با اتومات کردن دستگاه، قطعات بیشتری به دستگاه اضافه می شود (مانند تابلو برق یا HMI) و همین امر سبب می شود که قیمت دستگاه تخمه پزی اتوماتیک نسبت به سایر دستگاه ها بالاتر باشد.

دستگاه تفت تخمه و خشکبار کاربردهای مختلفی دارد و در حجم های متفاوت و متناسب با نیاز خریدار طراحی و ساخته می شود. شما جهت اطلاع از لیست قیمت به روز ماشین آلات به صورت شبانه روزی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. دستگاه تخمه پزی برای تفت دادن محصولاتی نظیر تخمه، پسته، بادام، آرد، کنجد و… به کار می رود که در ظرفیت های مختلف و ابعاد گوناگون طراحی و ساخته می شود.

قیمت دستگاه تخمه پزی دست دوم

اگر در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود هستید و بودجه لازم برای تهیه ماشین آلات را ندارید و یا می خواهید بازار فروش محصول و توانایی خود را نسبت به رقبا بسنجید می توانید از ماشین آلات دست دوم برای این کار استفاده کنید.

با توجه به اینکه در خط فرآوری خشکبار مهم ترین دستگاه، دستگاه تفت می باشد، می توان شروع کار را با خرید این دستگاه پیش برد.

قیمت دستگاه تخمه پزی دست دوم، حداقل 30 الی 40 درصد نسبت به دستگاه نو پائین تر می باشد، البته مواردی مانند برند دستگاه (شرکت سازنده)، میزان کارکرد دستگاه و استهلاک آن در تعیین قیمت دستگاه دست دوم تاثیرگذار می باشد.

آموزش کار با دستگاه تفت تخمه و خشکبار

محصول مورد نظر از طریق بالابر مواد به داخل دستگاه تفت انتقال پیدا می کند. تنظیمات مربوط به دما و زمان تفت دادن در تابلو برق دستگاه انجام می شود. بعد از تفت دادن مواد از داخل حلزونی دستگاه تخلیه می شود و نمک اضافی از داخل سرند به بالابر نمک و سپس به داخل درام دستگاه بر می گردد.

درآمد تخمه پزی و حاشیه سود آن

نکته بسیار مهم در صنعت تخمه پزی ظرفیت و کیفیت دستگاه است که هر دو مورد تاثیر مستقیم در میزان فروش و تولید محصول دارد که در نهایت به بازگشت سرمایه در آن کسب و کار کمک می کند. استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ساخت دستگاه تفت تخمه در حاشیه سود این کسب و کار تاثیر زیادی دارد. هرچه محصول تولید شده با کیفیت تر باشد مقدار سود حاصل از آن نیز بالاتر است.

تفت آجیل جزء مشاغل پر سود و پر طرفدار است. برای راه اندازی این کسب و کار و رسیدن به درآمد بالا ابتدا باید اطلاعات دقیقی در مورد دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آن داشت. به طور دقیق نمی توان گفت درآمد کار تخمه پزی چقدر است زیرا درآمد حاصل از این کار با توجه به ظرفیت تولید بسیار متفاوت است.

 

تولید محصولات پر فروش با استفاده از دستگاه تخمه پزی

تخمه در طعم هایی مثل گلپر و نمکی از سال های دور در بازار موجود بود اما با کمی خلاقیت و استفاده از تکنولوژی، می توان محصولات متنوعی تولید کرد. مانند تخمه هایی با طعم های متفاوت استوایی، بلوبری و غیره. تولید محصولات جدید همیشه سود قبل توجهی را با خود به همراه دارد. این تنوع را می توان در سایر محصولات مثل انواع آجیل ها و خشکبار ها هم داشته باشیم.

جالب است بدانید که برای داشتن تنوع و اشتیاق بیشتر مشتری برای خرید محصولات این چنینی می توان دست به ابتکار عمل زد و محصولاتی مثل انواع حبوبات پخته شده را به صورت تخمه تفت داد و مزه دار کرد و به عنوان یک تنقلات جدید در بازار عرضه کرد.

در این مورد حبوبات پخته شده را در دستگاه تفت تخمه و آجیل، رست می کنیم و در دستگاه های طعم زنی می توانیم آنها را طعم دار کنیم و به صورت بسته های تک نفره و حتی بزرگتر بسته بندی کرده و به بازار عرضه کنیم. تولید محصولاتی از این دست و متنوع باعث کنجکاوی مشتری و تقاضای آن شده در نتیجه سود قایل توجهی با خود به همراه دارد.