چکش هیدرولیکی یا پیکور وسیلهای است که بیل مکانیکی را برای شکستن سنگ در معدن آماده میکند. طرز کار و مشخصات چکش هیدرولیکی یا پیکور را با هم بررسی میکنیم…
پیکور چیست؟
مهمترین کاربرد چکش هیدرولیکی ، خرد کردن انواع سنگهای کوچک و بزرگ، جدا کردن صخره از کوه، تخریب سازه های بتنی ، آسفالت جاده ها، همچنین کارهای مرتبط با حفاری تونل و به طور کلی انجام عملیات تخریبی می باشد.
به علت عملکرد دقیق در مدار هیدرولیک و قطعات چکش هیدرولیکی ، و همچنین نواسانات بالا در حین عملیات حفاری ، نصب سیستم پیکور وهمچنین نگهداری آن باید طبق استانداردهای شرکت سازنده انجام گیرد.
چکش هیدرولیکی چگونه کار می کند؟
چکش هیدرولیکی نصب شده بر روی بیل مکانیکی با حرکت پیستون و ضربه زدن به قلم پیکور ، نیرویی آنی به سنگ ، بتن و یا هر جسم سخت دیگری وارد میکند و باعث تخریب آن میشود. حرکت پیستون در سیلندر توسط روغن هیدرولیک که به وسیله شیلنگهای هیدرولیکی از بیل مکانیکی منتقل میشود انجام میگیرد. به این صورت که روغن هیدرولیک به قسمت جلویی پیستون منتقل شده و باعث میشود پیستون به طرف بالا حرکت کند. وقتی پیستون به بالاترین نقطهی مشخص شده میرسد، روغن از طریق کانالهای تعبیه شده به ریگلاتور منتقل میشود.
ریگلاتور پیکور
ریگلاتور مسیر روغن هیدرولیک که جلوی پیستون است. و باعث بالا رفتن پیستون میشود را قطع و روغن هیدرولیک را با سرعت به پشت پیستون هدایت میکند که باعث پایین آمدن پیستون به صورت آنی و ضربه زدن به قلم پیکور میشود.
نقش گاز ازت چیست؟
هنگامی که پیستون به طرف بالا حرکت میکند، قسمت انتهایی پیستون وارد محفظهی هد بالایی میشود. که حاوی گاز فشرده ازت میباشد . به این دلیل که زمانیکه جلوی پیستون باز میشود و پیستون به سمت پایین حرکت میکند، با قدرت و شتاب بیشتری حرکت کند و ضربهی آن به قلم وارد شود تا در نتیجه تخریب بیشتری حاصل شود.
نکات ایمنی
- به هنگام استفاده از پیکور و یا هنگام تعمیرات و سرویس کاری پیکور ، باید به نکات ایمنی مهمی توجه شود.
- در هنگام استفاده از چکش هیدرولیکی ، قلم پیکور به شدت داغ میشود و باید از دست زدن به نوک قلم اجتناب کرد.
- هنگام گازگیری هد بالایی، باید توجه داشت که ممکن است در اثر فشار گاز پیستون در سیلندر جرکت کند و به قلم ضربه بزند. پس باید در هنگام گازگیری از ایستادن در جلوی قلم خودداری کرد.
- در هنگام تعمیر و قبل از باز کردن پیچ های بلند پیکور ، ابتدا باید گاز چکش را خالی کرد. زیرا ممکن است به هنگام باز کردن پیچها هد بالایی بر اثر فشار گاز به بیرون پرتاب شده و موجب بروز حادثه شود.
- هنگام جدا کردن پیکور از بیل مکانیکی، باید توجه داشت که ابتدا شیرهای هیدرولیک بغل استیک بیل مکانیکی بسته شوند.
زاویه صحیح کار با چکش هیدرولیکی
- هنگام کار با چکش بهتر است همیشه پیکور به حالت عمود برو روی جسم مورد نظر باشد و در صورت نیاز در مدت زمان کمی به حالت مورب باشد.
- هنگام کار با پیکور ، راننده بیل مکانیکی باید توجه داشته باشد که به مدت طولانی در یک نقطه از چکش هیدرولیکی استفاده نکند. بهتر است پس از حدود 20 الی 30 ثانیه، ضربه زدن را متوقف کرد و پس از چند ثانیه مجددا شروع به کار کرد. این کار باعث میشود عمر پیستون و قلم طولانیتر شود و از قارچی شدن سر پیستون و ته قلم جلوگیری میشود. همچنین باعث جلوگیری از افزایش حرارت سیل کیت چکش هیدرولیکی شده و عمر پکینگ اورینگ را افزایش میدهد.
- هنگام کار با چکش هیدرولیک، فشار بیل مکانیکی روی پیکور نباید به قدری زیاد باشد که جلوی بیل مکانیکی بلند شود و یا نباید به قدری کم باشد که قلم حالت خلاصی داشته باشد.
چکش هیدرولیکی دست دوم
به هنگام خرید چکش هیدرولیک دست دوم ، نکات بسیاری باید بررسی شود که ذکر این مطالب بسیار تخصصی و تجربی بوده و نیازمند آن است که اولا شناخت کافی نسب به پیکور و قطعات پیکور داشته باشید، و همچنین شرایط مختلف خرابی چکش و دیگر مسائل را دیده و شناخته باشید.
چکش هیدرولیکی (پیکور) برند TDC
چکش هیدرولیکی همیشه به صورت پلاگینی برای ماشین آلات راهسازی از جمله بیل مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این چکش که در بعضی اوقات پیکور نیز نامیده می شود، توانایی تخریب بسیار بالا را دارد تا جایی که هر گونه سنگ طبیعی و مصنوعی را تخریب می کند و معمولا برای تخریب در ساختمان ها استفاده می گردد.
نحوه کار این محصول به این شکل است که، با فشار روغن هیدرولیکی که در پشت آن قرار دارد، به صورت دارکوبی شکل به نقطه هدف ضربه وارد کرده و با توجه به سختی هدف شدت و سرعت ضربه را تغییر می دهد.
چکش هیدرولیکی نصب شده بر روی بیل مکانیکی با حرکت پیستون و ضربه زدن به قلم پیکور ، نیرویی آنی به سنگ ، بتن و یا هر جسم سخت دیگری وارد میکند و باعث تخریب آن میشود.
حرکت پیستون در سیلندر توسط روغن هیدرولیک که به وسیله شیلنگهای هیدرولیکی از بیل مکانیکی منتقل میشود انجام میگیرد. به این صورت که روغن هیدرولیک به قسمت جلویی پیستون منتقل شده و باعث میشود پیستون به طرف بالا حرکت کند. وقتی پیستون به بالاترین نقطهی مشخص شده میرسد، روغن از طریق کانالهای تعبیه شده به ریگلاتور منتقل میشود.
ریگلاتور نیز مسیر روغن هیدرولیک که جلوی پیستون است و باعث بالا رفتن پیستون میشود و روغن هیدرولیک را با سرعت به پشت پیستون هدایت میکند که باعث پایین آمدن پیستون به صورت آنی و ضربه زدن به قلم پیکور میشود.
چکش های هیدرولیکی (پیکور) به منظور های مختلفی می تواند استفاده شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
شکستن قطعات بزرگ سنگ، ایجاد شکست اولیه و شکست ثانویه (ایجاد آتشباری ثانویه) در توده سنگ، تخریب پی های بتنی، عمرانی و راهسازی، حفاری تونل، پی کنی، کانال کنی و گودبرداری در سنگ، رگلاژ و لق گیری در تونل، قله شکنی پس از انفجار در معادن و پروژه های عمرانی، حفاری ترانشه در سنگ و راه سازی، تخریب بناهای قدیمی، حفاری معادن خصوصا حفاری به صورت باطله برداری و تخریب بتن.
دو مورد مهم در انتخاب چکش های هیدرولیکی (پیکور) برای بیل های مکانیکی :
نصب هر چکش هیدرولیکی بر روی بیل مکانیکی نیاز به بررسی این دو پارامتر عمده دارد:
1- وزن چکش هیدرولیکی (پیکور) برای تعادل بیل مکانیکی
2- ظرفیت پمپ هیدرولیکی بیل مکانیکی برای تامین انرژی مورد نیاز چکش هیدرولیکی
انواع مته های مورد استفاده در چکشهای هیدرولیکی:
1-مته نوک تیز: برای کاربرد در معدن سطحی (معادن حفاری شده به روش استخراج روباز و کم عمق)
2-مته نوع اسکنه ای لاغر: به منظور شکست مواد نر
3-نوع پخ : به منظور شکست سنگ های سخت و آذرین
4 – مته نوع اسکنه ای عریض: به منظور شکست مواد نرم،آسفالت و زمین های یخ بسته
5- مته هایی برای شکست بتن
چکش هیدرولیکی سوسان سری سبک،متوسط،سنگین
تاریخچه شرکت سوسان کره جنوبی
این شرکت در سال ۱۹۸۴ میلادی با هدف تولید چکش هیدرولیکی سوسان سری سبک،متوسط،سنگین فعالیت خود را در کشور کره جنوبی آغاز نمود و ۳ سال بعد در سال ۱۹۸۷ پس از اخذ مجوز صادرات چکش های هیدرولیک را آغاز نمود.
شرکت سوسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو جهان در ساخت چکش هیدرولیکی تجهیزات تخریبی ، دریل واگن و جرثقیل های پشت کامیونی به رسمیت شناخته شده است و با صادرات بیش از ۷۰٪ محصولات خود توسط بیش از ۱۴۸ نماینده در ۷۰ کشور دنیا خود را به یک قطب تولید در بازار کره جنوبی بدل کرده است.
انواع چكش هاي هيدروليكي :
جدول مشخصات فنی چکش های هیدرولیکی سوسان (SOOSAN)
چکش سرس سبک سوسان :
توضیحات
مشخصه فنی (واحد اندازه گیری ) SB45-II SB40-II SB35-II SB30-II
وزن کاری کیلو گرم 126 189 307 577
وزن بیل مکانیکی قابل نصب تن 2.5-4.5 3-5.5 4-7 7-14
ارتفاع کاری میلیمتر 1210 1382 1390 2156
جریان روغن مورد نیاز لیتر بر دقیقه 25-50 30-60 40-70 60-100
فشار کاری کیلو گرم بر سانتیمتر مربع ( بار ) 90-120 500-1000 110-140 130-160
تعداد ضربات ضربه در دقیقه 600-1100 100-130 500-900 400-800
قطر قلم میلیمتر 53 60 68 85
چکش سری متوسط سوسان :
توضیحات:
مشخصه فنی( واحد اندازه گیری ) SB81 TR-F SB70 TR-F SB60 TR-F SB50 TR-F
وزن کاری کیلو گرم 960 1330 1544 1830
وزن بیل مکانیکی قابل نصب تن 11-16 15-18 16-21 18-26
ارتفاع کاری میلیمتر 2420 2599 2691 2818
جریان روغن مورد نیاز لیتر بر دقیقه 80-110 90-120 100-150 120-180
فشار کاری کیلو گرم بر سانتیمتر مربع ( بار ) 150-170 150-170 160-180 160-180
تعداد ضربات ضربه در دقیقه 350-700 350-650 350-600 350-500
قطر قلم میلیمتر 100 125 135 140
چکش سری سنگین سوسان :
توضیحات
مشخصه فنی (واحد اندازه گیری) SB151 TR-F SB140 TR-F SB121 TR-F SB100 TR-F
وزن کاری کیلو گرم 2065 2781 3185 3833
وزن بیل مکانیکی قابل نصب تن 25-30 28-35 30-45 40-55
ارتفاع کاری میلیمتر 3047 3215 3486 3734
جریان روغن مورد نیاز لیتر بر دقیقه 150-210 180-240 200-260 210-290
فشار کاری کیلو گرم بر سانتیمتر مربع ( بار ) 160-180 160-180 160-180 160-180
تعداد ضربات ضربه در دقیقه 300-450 300-450 200-350 200-350
قطر قلم میلیمتر 150 155 165 175
سایر خدمات در خصوص چکش سوسان :
- فروش قطعات چکشهای هیدرولیکی سوسان
- تعمیرات انواع چکشهای هیدرولیکی
- انواع قلم الماسه ، تبری ، نوک تیز و ضد سایش
- سیل کیت ، انواع بوش سر و داخلی چکش، انواع پین کتابی و مدادی،لاستیک دیافراگم
چکش هیدرولیکی فوروکاوا
در سال 1875 با شروع بهره برداری از معدن مس کوساکورا در نیگاتا بنیاد شرکت فوروکاوا شکل گرفت در آن زمان برای استخراج سنگ مس از ابزار دستی مثل قلم و تیشه استفاده میکردندکه کار بسیار دشواری بود.
سال 1877 آغاز بهره برداری از معدن مس آشیو در توچیگی معدن مس آشیو جایی است که گروه شرکت فوروکاوا شروع به کار کرد. در آن زمان در ژاپن، صنایع هنوز به طور کامل توسعه نیافته بودند، بنابراین بهره برداری از معادن مس ضروری بود معدن مس آشیو بیشترین مقدار مس را در ژاپن تولید کرد.
سال 1885 با شروع استفاده از مته سنگی برای حفاری در معادن سنگ مس آخرین فناوری های روز دنیا از آمریکا و اروپا وارد ژاپن شد بعد از دوسال بنیاد فوروکاوا شروع به تعمیر و تولید قطعات ماشین آلات وارده از آمریکا و اروپا نمود و در سال 1900 فوروکاوا شروع به تولید ماشین آلات حفاری در معدن نمود و وارد بازار این ماشین آلات شد ودر سال 1905 فورکاوا موفق به تغییر از بخش مدیریت خصوصی به ساختار شرکتی FURUKAWA.CO شد.و در سال 1911 از FURUKAWA.CO به Furukawa General Partnership تغییر کرد
تولید اولین چکش بادی دستی
در سال 1914 شرکت فوروکاوا موفق به ساخت اولین چکش بادی دستی ژاپنی در آشیو شد از آنجایی که چکش های بادی شرکت های آمریکایی نسبت به قد و هیکل کوچک ژاپنی ها بسیار بزرگ و کار با آنها دشوار بود شرکت فوروکاوا چکشی با ابعاد کوچکتر ساخت تا کارگران ژاپنی به راحتی با آن کار کنند.
در سال 1918 شرکت فوروکاوا یک شرکت کوچک به نام Furukawa Mining Co., Ltd را تاسیس کرد و در سال 1941 با هم ادغام شدند و در معدن مس آشیو با ماشین آلات راه سازی وارداتی شروع به استخراج سنگ مس نمودند
در سال 1950 شرکت فوروکاوا تولید انبوه چکش های بادی را در دستور کار قرار دادو به جایگاه اول پیشرو ترین تولید کننده ی چکش های بادی در کشور ژاپن تبدیل شد.
تولید اولین دریل واگن
در سال 1952 شرکت فوروکاوا پا را فراتر گذاشت و توانست اولین دریل واگن خود را با کپی از نمونه های وارداتی تولید کند که برای حرکت باید توسط ماشینی دیگر کشیده شود و دارای 2 لاستیک بود ولی فوروکاوا به تولید دریل واگن های ترکیبی به نام Furukawa’s Drill Jumbo فکر میکرد و موفق به تولید این مدل از دریل واگن ها هم شد که بدون لاستیک و مانند قطار بر روی ریل حرکت میکرد.فوروکاوا در شهر توکیو برای فروش ماشین آلات خود دفتر فروش تاسیس کرد که به صورت محدود شروع به تولید و فروش محصولات خود کرد.
تولید اولین چکش هیدرولیکی فوروکاوا
با پیشرفت تکنولوژی و واردات این تکنولوژی از کشور های اروپایی و آمریکایی شرکت فوروکاوا پس از یک دهه تولید چکش های بادی و ماشین آلات بادی دیگر ، میخواست اولین چکشی که بدون باد و با کمک فشار روغن هیدرولیک کار میکند را تولید کند که نام آن hydraulic breaker یا چکش هیدرولیک بود فوروکاوا موفق شد در سال 1972 اولین چکش هیدرولیکی خود به نام Furukawa (HB600) را تولید کند که تصویر این چکش هیدرولیکی را مشاهده میکنید.
توسعه دریل واگن (HCR200)
سال 1977 شرکت فوروکاوا توانست با ترکیب باد و هیدرولیک دریل واگن های لاستیکی را توسعه دهد و اولین دریل واگن چرخ زنجیری را که نسبت به دریل واگن های قبلی بسیار بزرگتر و قدرتمند تر بودند را توسعه دهد و به اولین تولید کننده ی دریل واگن های هیدرولیکی در ژاپن تبدیل شود.
در سال 1986 فوروکاوا توانست دریل واگن غول پیکر مدل Furukawa (HRD2000) را تولید و توسعه دهد.
توسعه چکش های هیدرولیک فوروکاوا
سال 1986 علاوه بر تولید و توسعه دریل واگن غول پیکر مدل Furukawa (HRD2000) شرکت فوروکاوا توانست چکش های هیدرولیکی خود را توسعه و بروز رسانی کند و سری جدید Hydraulic Breaker G تولید شد که بزرگتر و قدرتمند تر از سری قبلی خود بود این سری از چکش های شرکت فوروکاوا به کشور ما ایران هم صادر شد که مورد استقبال دستگاه دارن قرار گرفت همین الان هم مدل های 20G ، 30G ، 40G چکش های فوروکاوا در شهرهای مختلف ایران در حال کار میباشند و حتی شرکت ام اس بی کره جنوبی و شرکت های چینی دیگر چکش های خود را با کپی از این مدل شرکت فوروکاوا تولید میکنند.