تاریخچه دستگاه بسته‌بندی هم راستا با تاریخچه تجارت می باشد. در ادامه به مهمترین اتفاقات و تکنولوژی‌هایی که در تاریخچه بسته‌ بندی نقش داشته‌اند، می پردازیم:

از ابتدای تاریخ: در زمان باستان، مردم از روش‌های سنتی برای بسته‌بندی مواد اولیه استفاده می‌کردند، مثل به کار گیری برگ درخرتان، پوست حیوانات، چوب و سایر منابع طبیعی برای حفظ و حمل مواد اولیه .

در قرن 19 با پیشرفت صنایع و تجارت، نیاز به روش‌های جدید و نو آورانه برای بسته‌ بندی افزایش یافت. در سال 1818، بسته‌بندی با استفاده از کاغذ کرافت و چاپ بر روی آن به وسیله یک چاپگر ابداع شد. در سال 1852، اولین دستگاه بسته‌بندی کارتنی توسط یک فرد آمریکایی به نام آلبرت جی. پارکر ساخته شد.

در قرن 20 پیشرفت‌های مهمی در صنعت بسته‌ بندی صورت گرفت. در سال 1920، بسته‌ بندی با استفاده از پلاستیک وارد عرصه شد. در سال 1937، اولین دستگاه بسته‌ بندی فیلم پلی‌اتیلن توسط والاس وی. هافمن اختراع شد. در سال 1950، بسته‌ بندی با استفاده از فوم پلاستیک آغاز شد. در دهه 1960، دستگاه‌های بسته‌ بندی اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک به بازار عرضه شدند که برای بسته‌بندی مکانیزه و افزایش بهره‌وری استفاده می‌شدند.

در قرن 21، تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری در دستگاه‌های بسته‌ بندی مورد استفاده قرار گرفته است. توسعه سیستم‌های اتوماسیون، استفاده از ربات‌ها در بسته‌بندی و استفاده از سنسورها و نرم‌افزارهای پیشرفته برای کنترل و مانیتورینگ دستگاه‌ها از جمله پیشرفت‌های اخیر در این صنعت هستند.

از آن زمان تا به امروز، صنعت بسته‌بندی و دستگاه‌های بسته‌بندی به طور پیوسته در حال توسعه و بهبود است. با رشد تکنولوژی و نیازمانی: دستگاه بسته‌بندی از حدود قرن نوزدهم و در طول قرن بیستم شکل گرفت و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری در طول قرن بیست و یکم به کار گرفته شدند. 

از آن زمان تا به امروز، صنعت بسته‌بندی و دستگاه‌های بسته‌بندی به طور پیوسته در حال توسعه و بهبود است. با رشد تکنولوژی و نیازهای متغیر بازار، دستگاه‌های بسته‌بندی مدرن‌تر، هوشمندتر و بهینه‌تر طراحی و تولید می‌شوند تا نیازهای صنایع مختلف را برآورده کنند و به عملکرد بهتر و موثرتر در بسته‌بندی محصولات کمک کنند.

آشنایی با دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار

دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ بسته بندی مواد غذایی است. دستگاه‌ بسته بندی حبوبات و خشکبار محبوبیت زیادی دارند چرا که علاوه بر شرکت‌های مختلف، بسیاری از افراد در خانه نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. کسب و کارهای خانگی بسیاری هستند که محصول آن‌ها حبوبات بوده و برای بسته‌بندی آن‌ها از دستگاه بسته بندی حبوبات خانگی استفاده می‌کنند. دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار با توجه به نوع محصولی که قرار است بسته بندی شود به دو نوع کلی “دستگاه پرکن توزینی” و “دستگاه پرکن حجمی” تقسیم بندی می‌شود که دستگاه پرکن توزینی برای بسته بندی محصولاتی کاربرد دارد که وزن دقیق آنها مهم است مانند : آجیل و خشکبار. دستگاه بسته بندی حجمی محصولاتی که وزن دقیق آنها اهمیت زیادی نداشته باشد را بسته بندی می‌کند.

انواع دستگاه بسته بندی حبوبات

دستگاه‌های بسته بندی حبوبات انواع مختلفی دارند و همچنین تقسیم بندی‌های مختلف. اما از نظر کاربرد می‌توان این نوع دستگاه‌ها را به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌شوند :

  • دستگاه بسته بندی حبوبات در منزل
  • دستگاه بسته بندی حبوبات صنعتی

دستگاه‌های بسته بندی صنعتی ابعاد بزرگتری دارند و همچنین کاربردهای بیشتری ولی دستگاه‌ بسته بندی حبوبات خانگی به صورتی ساخته شده‌اند که هم از نظر قیمت به صرفه باشند و هم فضای کمی را نیز اشغال کنند.

شما در این دسته‌بندی انواع مختلفی از دستگاه بسته بندی حبوبات مانند :

  • دستگاه بسته بندی خانگی
  • دستگاه بسته بندی حبوبات (صادراتی)
  • دستگاه بسته بندی صنعتی

را مشاهده خواهید کرد.

از نگاهی دیگر انواع مختلف دستگاه بسته بندی خشکبار و حبوبات به صورت زیر است :

  • دستگاه بسته بندی دو توزین
  • دستگاه بسته بندی چهار توزین
  • دستگاه بسته بندی شش توزین
  • دستگاه بسته بندی ده توزین
  • دستگاه بسته بندی آجیل

تفاوت دستگاه بسته بندی خشکبار با حبوبات

دستگاه بسته بندی خشکبار با دستگاه بسته بندی حبوبات تفاوتی ندارد و از این دستگاه برای بسته بندی انواع محصولات گرانولی می‌توان استفاده کرد. محصولات گرانولی محصولاتی هستند نه پودری و نه مایع. در واقع با دستگاه بسته بندی خشکبار می‌توان محصولاتی مانند آجیل، خشکبار، پفک، قند، حبوبات و …. را بسته بندی کرد.

خرید دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار

در صنایع غذایی فاکتورهایی زیادی وجود دارد که شما باید در خرید دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار به آن‌ها توجه کنید. در ادامه نمونه‌ای از این فاکتورها را مطالعه خواهید کرد:

  1. بودجه خرید دستگاه بسته بندی حبوبات
  2. کاربرد دستگاه
  3. محل استفاده
  4. فضای اشغالی دستگاه بسته بندی حبوبات
  5. قیمت و نحوه پرداخت
  6. کیفیت محصول