چوب خردکن چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه های سرشاخه‌ خردکن یا چوب خردکن نخل و مرکبات که قادر است شاخه‌های هرس‌شده درختان را تا قطر حدود 35 سانتیمتر بصورت قطعات کوچک تبدیل کند.چوب خردکن ها در دو گروه چیپرها و کراشرها طراحی شده که چیپرها خروجی چیپس شده دارند و کراشر ها دارای مش بندی های متفاوتی است. خروجی های ضایعات حاصل از هرس در صنایعی همچون:کارخانجات ام دی اف سازی،خوراک دام، الیاف برای زیرپای دام،مالچ زینتی، تولید کود کومپوست،کارخانجات زغال سازی و….. کاربرد دارد. دستگاه های چوب خردکن نقش بسزایی در مدیریت باغات، سازمان های مربوطه از جمله سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ها، سازمان جنگل ها و مراتع، سازمان محیط زیست و غیره خواهد داشت. این دستگاه ها نیروی محرکه خود را می توانند توسط تراکتور از طریق PTO یا از طریق الکترو موتور با مکانیزم تسمه و پولی ویا از موتوردیزل راه اندازی کرد. قدرت مصرفی چوب خردکن ها و راندمان سرشاخه خردکن ها به مهارت اپراتور، نوع چوب، رطوبت چوب، تنظیمات صحیح و تیزی تیغه ها بستگی دارد.

چوب خردکن

خرده چوب ها

این خرده چوب ها به عنوان منبع درآمد علاوه بر اینکه یک راه حل سازگار با محیط زیست است. خرده چوب سود مالی نیز دارد. اگر کیفیت یکنواختی داشته باشد و به طور کلی شرایط مورد نیاز را برآورده کند. خرده چوب ها قابل فروش هستند. با دستگاه چوب خردکن شما تمام پیش شرط های تأمین نیازها را دارید، دستگاه های چوب خردکن TP با استاندارد G30 ، G50 و G100  شناخته شده مطابقت دارند. بطور كلي درخت، سازنده اكسيژن و تأمين كننده بسياري از مايحتاج زندگي بشر است. بسي مفيدتر و داراي  بهره ي بيشتر می باشد. مخلوط كردن خرده چوب، برگ و برخي مواد ديگرهمراه با تکنيك  ها و راهکارهاي مختلف باعث حاصل خيزي خاک كه به عنوان مواد اوليه تأمين كننده مواد غذايي شهرت دارد مي شود. چنين اعمالي در درازمدت مي تواند رشد كند و در مجموع محيط سالمي را براي زيست موجودات به وجود بياورد. با توسعه نهايي و بکارگيري تجربيات موجود جهان و درآميختن آن با علم  اقتصادكشور بطور سريع و چشمگيري رونق خواهد گرفت. نتيجتاً،حمايت از بخش باغبانی و صنايع وابسته در ابعاد مختلف به توسعه  پايدار كشور كمك مي نمايد.

چوب خردکن

انواع چوب خردکن ها

۱-سرشاخه خردکن برقی

این نوع چوب خردکن دارای ظرفیت و سرعت بالایی هستند و طرفداران بسیاری دارند. برخوردای از سایزهای مختلف و تنوع در ظاهر محصول، این سرشاخه خردکن برقی را به یکی از پرکاربرد ترین وسایل در این زمینه تبدیل کرده است. این نوع از چوب خردکن ها به صورت اتصال به تراکتور و تکی عرضه می شوند. همچنین در این مدل نیز مانند سایر مدل های با ظرفیت بالا، برای چوب هایی با قطر 6 الی 15 سانتی متر استفاده می شود.

۲-سرشاخه خردکن موتوری

چوب خردکن های موتوری دارای پیچیدگی های بیشتری نسبت به سایر چوب خردکن ها هستند. و معمولا از سوخت های بنزین و گازوئیل به عنوان منبع انرژی برای کار کردن استفاده می شود. این دستگاه ها بسیار پرقدرت بوده، ظرفیت بالا و قابلیت استفاده به طور طولانی مدت، از مزایای سرشاخه خردکن موتوری است. همچنین سرشاخه خردکن های گازوئیلی دارای ظرفیت بیشتری نسبت به چوب خردکن های بنزینی دارند.

۳- سرشاخه خردکن تراکتوری

چوب خرد کن های تراکتوری یکی از پر استفاده ترین نوع چوب خردکن هستند که دارای اندازه ها و مدل های مختلفی هستند. در واقع بیشترین تنوع در طرح را، در چوب خرد کن های پشت تراکتوری مشاهده می کنیم. داشتن ظرفیت بالا، حمل آسان و به کارگیری در مقیاس های بزرگ، از جمله مزایای استفاده از این نوع چوب خرد کن ها است. همچنین دیگر نیازی نیست که بعد از خرد کردن چوب ها، آن ها را به محل مورد نظر حمل کنید. زیرا که حرکت با تراکتور این کار را برای شما آسان می کند. قابل ذکر است که، سرشاخه خردکن پشت تراکتوری، به دلیل ظرفیت بالایی که دارند، دارای پرقدرت ترین موتورها در بین رقیبان خود هستند.

چوب خردکن صفحه ای (بشقابی)

متداول ترین نوع چوب خرد کن است که تیغه های آن در سطح عمودی در حال گردش هستند. صفحه های این دستگاه دارای قطر 4 متر و قدرت موتور 4000 تا 5000 اسب بخار می باشند.

چوب خردکن برقی

چوب خرد کن برقی یکی از متداول ترین دستگاههای چوب خرد کن است که به صورت اتصال به تراکتور و تک عرضه می شود. این دستگاه مناسب برای چوبهایی با قطر 3 سانتی مترو 7 سانتی متر است.

از مزایای این دستگاه ظرفیت بالا و امکان استفاده به صورت طولانی مدت است.

چوب خرد کن غلتکی

دراین چوب خرد کن از غلتک هایی با سرعت گشتاوری بالا استفاده میشود که از یک موتور الکتریکی تغذیه می شود. این مدل بسیار کم صدا است و فرسایش قطعات کمتری دارد اما خرده چوبهای به دست آمده از این دستگاه اشکال منظمی ندارند.

چوب خردکن درام

این دستگاه از یک درام استیل بزرگ (سیلندر) تشکیل می شود. سیلندر در موازات قیف نصب شده و به سمت خروجی می چرخد و با استفاده از تیغه بیرون دستگاه چوبها را نصب کرده و به بیرون هدایت میکند.

مزایای استفاده از چوب خردکن

استفاده از خرده چوب های به دست آمده و تبدیل آنها به محصولات متفاوت

کمک به حفظ محیط زیست

ایجاد منبع مالی برای باغداران و روستاییان

انواع چوب خردکن از نظر سایز

دستگاه چوب خرد کن 2 اینچی

موتور این دستگاه با توان 10 اسب بخار است که میتواند شاخه های تا قطر 5 سانتی متر را خرد کند.

چوب خرد کن 3 اینچی

توان موتور این دستگاه 16 اسب بخار است که برای خرد کردن شاخه های تا قطر 8 سانتی متر استفاده میشود.

دستگاه چوب خرد کن 6 اینچی

موتور این نوع چوب خرد کن دارای توان 35 اسب بخار است که در جهت خرد کردن شاخه هایی تا قطر 15 سانتی متر استفاده میشود.

موتور دستگاه چوب خرد کن

بسته به سایز و ظرفیت  دستگاه های چوب خرد کن، موتور دستگاه می تواند دیزلی، الکتریکی یا بنزینی باشد. در دستگاههای با ظرفیت بالا فقط موتورهای الکتریکی و دیزلی می توانند جوابگو باشند.

انتخاب بهترین چوب خرد کن

در هنگام انتخاب چوب خردکن باید ابعاد زمین مورد نظر، حجم ضایعات چوب و شاخه های هرس شده را در نظر بگیرید.

در صورتی که حجم این ضایعات زیاد نیست می توانید از چوب خرد کنهای باغی استفاده کنید اما اگر مساحت باغ و حجم ضایعات شما بسیار است بهتر است از چوب خرد کنهای نیمه صنعتی یا صنعتی استفاده کنید.